Odbicie wszechświata ciałem człowieka
Le proporzioni del corpo umano secondo Vitruvio - Proporcje ciała ludzkiego wg Witruwiusza – rysunek wykonany techniką ołówka i atramentu na papierze, autorstwa Leonarda da Vinci, powszechnie znany pod nazwą "Człowiek witruwiański".
Świat dowiedział się o nim w roku 1490.
Sylwetka nagiego, dojrzałego mężczyzny w dwóch nakładających się na siebie pozycjach, wkomponowanych w figury geometryczne okrąg i kwadrat, co nasuwa skojarzenia ze swoistą mandalą o osobliwym znaczeniu magicznym, być może rytualnym.
Do rysunku przynależy tekst, napisany metodą pisma lustrzanego, w którym zawarte są informacje na temat idei stworzenia tej grafiki. Intencyjnie jest to ilustracja do fragmentu Księgi III traktatu „O architekturze ksiąg dziesięć” Witruwiusza, który dedykowany jest prawidłowym proporcjom ciała człowieka. Rzymski architekt Marcus Vitruvius Pollio opisuje sylwetkę człowieka jako źródło proporcji klasycznego porządku architektonicznego.
Oszacował interesujące zależności w budowie i wymiarach ludzkiego ciała:
wysokość dorosłego człowieka równa się w przybliżeniu szerokości jego rozstawionych ramion
wysokość człowieka to 10 modułów, gdzie moduł to wysokość głowy mierzona od brody do nasady włosów
otwarta dłoń również ma długość jednego modułu
głowa człowieka ma wielkość 1/8 do 1/6 od wysokości piersi do góry, do miejsca, w którym zaczynają się włosy
od włosów do podbródka dzieli się na trzy części: w górnej czoło, w drugiej nos, w trzeciej usta z podbródkiem
długość mierzona od nadgarstka do łokcia jest długością stopy człowieka
stopa to 1/7 człowieka, łokieć – 1/4, pierś – 1/4
dłoń jest równa czterem palcom
stopa jest równa czterem dłoniom
łokieć jest równy sześciu dłoniom
cztery łokcie dają człowieka
krok jest równy czterem łokciom
człowiek jest równy 24 dłoniom.
Materiały wizualne zaprezentowane w postach dotyczących Leonarda da Vinci pochodzą z unikatowej w skali europejskiej interaktywnej Wystawy "Machiny Leonarda da Vinci", składającej się m.in. z rekonstrukcji machin skonstruowanych przez artystę.
