Oprowadzanie kuratorskie w Synagodze i kim jest kurator

 "Bóg sam wymyślił taką opowieść

I nie trzeba sobie niczego zawdzięczać"

Ewa Klajman-Gomolińska



Od lewej: Angelika Maria Gomolińska, Ewa Klajman-Gomolińska, Krystyna Szter, Agnieszka Markowicz; Barczewska Synagoga, październik 2019 (fot. Tomasz Loewnau)

Kurator wystawy to taki człowiek, który wie o ekspozycji wszystko i niemal za wszystko odpowiada. W historii sztuki funkcja kuratora zaznaczyła się dopiero około 50 lat temu, przy czym w Polsce pierwsi kuratorowie zaczęli wyłaniać się na początku lat 90' XX wieku. Sztuka ekspandowała na tyle intensywnie i soczyście, że domagała się szerszej opowieści, dla pełnego i kompletnego zrozumienia jej kontekstu.

Aktualną rolą kuratora jest swego rodzaju translacja sztuki współczesnej, balans między wszelakimi mediami aktywności artystycznej i otwieranie przed odbiorcą okien na zrozumienie wielosemantycznych owoców pracy twórczej.

Idąc za znaczeniem słowa "kurator" to nikt inny jak "opiekun" - od łacińskiego "cura", czyli odpowiedzialność, uwaga, troska, opieka nad kimś/nad czymś. Zatem kurator sztuki/ kurator wystaw to ktoś poliwalentny: ogarnia ekspozycję, którą się opiekuje, merytorycznie jest zorientowany w prezentowanych dziełach. Jest responsywny za wiodącą ideę wystawy, zna ogólny układ, poszczególne prace... niejednokrotnie także dba o sposób w jaki reagujemy na kontakt z eksponatami (ja np. ożywiłam koszule i zestaw sprzątający), w jaki zapamiętamy konkretne prace i jak je odczytamy. Odpowiada bowiem za reinterpretację i szerokie skomentowanie każdego obrazu, rzeźby, ilustracji, zdjęcia, instalacji, umieszczenie ich w przestrzeni dziejowej, jest odpowiedzialny za dialog między artystą a odbiorcą. Komentuje każdy komponent wystawy i potrafi w pełni uargumentować wszystkie występujące aspekty - dobór prac, materiałów, metody wykonania, tytuły obrazów, czy sam wiodący tytuł wystawy. Naświetla główne przesłania artysty, dowodząc o jego ewolucji - sztuka ma być bowiem wnosząca, nie powielająca. A każda wystawa powinna wnosić sobą nową wartość, nie być zaś kopią poprzednich i zlewać się z całym dookolnym quasi artystycznym uniwersum.

Dlatego właśnie nie tworzę oklepanych Wystaw i nie opiekuję się zwykłymi Ekspozycjami ;)

Serdecznie zapraszam do obejrzenia krótkiego materiału z Oprowadzania kuratorskiego po wystawie PAPA CAN YOU HEAR ME? Markowicz Artysta w Barczewska Synagoga
Materiał zrealizował Passarge.co.

Link do YT:
https://www.youtube.com/watch?v=dbL7bBwSiGs&t=2s

Dziękujemy wszystkim Sponsorom, Patronom i Partnerom tej wyjątkowej Wystawy, wpisującej się w akcję Roku Antyfaszystowskiego!

Rok Antyfaszystowski
Klezmafour
Powiat Olsztyński
Gustaw Marek Brzezin
Ewa Klajman-Gomolińska
Departament Kultury i Edukacji - Urząd Marszałkowski Woj. W-M w Olsztynie
Szkoła Podstawowa nr 3 w Barczewie
Stowarzyszenie Społeczno - Kulturalne „Pojezierze”
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Antyczne Klimaty Antyki Olsztyn
Radio Warmia Barczewo
RADIO PLUS
Radio Olsztyn
Radio UWM FM
MADE IN Warmia & Mazury
Gazeta Olsztyńska
Centrum Kulturalno-Biblioteczne w Barczewie
Folwark Tumiany Pokoje & Restauracja
Zalesie Mazury Active Spa
Telewizja Macrosat Barczewo
Warmińska Winnica


Angelika Maria Gomolińska z grupą uczniów (fot. Tomasz Loewnau)


O ile kuratorem jestem nie od dziś, to tym razem pierwszy raz robiłam oprowadzanie także dla tak młodej grupy odbiorców...🙈🙉🙊 Co więcej, nie byłam na to wcześniej przygotowana (zrozumiałam, że to będą licealiści) i musiałam cały swój scenariusz zmienić na gorąco na potrzeby tych głodnych wiedzy małych ludzi 🙄

Sami przyznacie, że to jest sztuka w sztuce, prawie jak cukier w cukrze u Barei :)

Popularne posty z tego bloga

Jak przez folię i techno opowiedzieć Holocaust - "Powroty" w Olsztyńskim Teatrze Lalek

#13 The CoMuseum International Conference "Museums and Justice"

Gdy rola Kuratora nie wystarcza i musisz zrobić coś więcej...