WAMA Film Festival vol. 9
"Gdy tylko obraz filmowy nabiera autonomicznych walorów plastycznych, uwaga widza odwraca się od rozwoju akcji, obraz wydaje się małym dziełem malarskim, widz odczuwa potrzebę zatrzymania się, by uchwycić jego intencję i znaczenie. Chcieć skonstruować film jako ciąg dzieł malarskich znaczy to wypowiadać się jednocześnie poprzez ruch i poprzez nieporuszone trwanie albo raczej poświęcać film dla obrazu."
Jean Pierre Chartier
WAMA Film Festival 2022, edycja no 9, nieprzypadkowa - mocno wierzę w numerologiczną moc dziewiątek.
Jak na silną "9" przystało - hasło tegorocznej edycji było mocno zaakcentowane oraz wielowymiarowe - R Z E C Z Y W I S T O Ś Ć.
Ta zastana nagle, niespodziewanie, ekstremalnie labilna i nierzadko bezwzględna. Ta eksternistyczna i w wersji intro. Rzeczywistość naszych osobistych, subiektywnych klisz, nakładająca się na wspólny, zazwyczaj nieobiektywny obraz świata.
Jaki jest ten obraz i czy tak wartki temat przewodni może realizować kino?
Sztuka filmowa, jako element sztuki sensu stricte, stanowi jedną z gałęzi arteterapii. Tu, w filmoterapii, realizowana jest głównie funkcja rewalidacyjna, wpływająca na sferę emocjonalno-wolicjonalną - treść i obraz zatapiają odbiorcę w uzdrawiający wycinek ... rzeczywistości właśnie. Spotykamy się tu, zatem, ze swoistą klamrą semantyczną - rzeczywistość filmowa wybija się ponad okowy swoich technologicznych możliwości, prezentując tematy żywe, aktualne i frapujące. Podejmując to, co wedle twórców jest, najważniejsze tu i teraz.
Nasza Rzeczywistość często deprecjonuje bohaterów różnych ról, niepotrzebnie marginalizując coś, co stanowi jedność.
I chyba o tę jedność, jednogłośność, jednomyślność i wspólność rozbrzmiewało głównie echo wydźwięku 9 Festiwalu Filmowego WAMA.
Z odwagą patrzeć w siebie i przed siebie, w swoje roztrzaskane godne wnętrze; by siebie niezłomnie składać i spajać się wzajemnie, bo najwięcej zależy ode mnie i najwięcej zależy od Ciebie... drogi Widzu, drogi Człowieku.
Podczas Międzynarodowego Konkursu Koprodukcji Filmowych zaprezentowano osiem pełnometrażowych filmów, które zebrały nagrody na najważniejszych festiwalach światowych i które swoje polskie premiery będą miały przeważnie w roku 2023.
Wśród nich znalazły się m.in. filmy:
BLISKO, reż. Lukas Dhont, Belgia, Holandia, Francja 2022,
GORĄCE DNI, reż. Emin Alper, Turcja, Francja, Niemcy, Holandia, Grecja, Chorwacja 2022,
KAWAŁEK NIEBA, reż. Michael Koch, Szwajcaria, Niemcy 2022,
KLONDIKE, reż. Maryna Er Gorbach, Ukraina, Turcja 2022,
LUNANA. SZKOŁA NA KOŃCU ŚWIATA, reż. Pawo Choyning Dorji, Bhutan, Chiny 2019,
PAMFIR, reż. Dmytro Suchołytky-Sobczuk, Ukraina, Francja, Polska, Chile, Luksemburg 2022,
PRZEŻYĆ, reż. Jonas Poher Rasmussen, Dania, Francja, Norwegia, Szwecja, Holandia, Wielka Brytania, USA, Finlandia, Włochy, Hiszpania, Estonia, Słowenia 2021,
TURKUSOWA SUKNIA, reż. Maryam Touzani, Francja, Maroko, Belgia, Dania 2022.
W Konkursie Filmów Krótkich zaprezentowano aż 20 produkcji, zarówno twórców o znaczącym dorobku, jak i realizacje uczniów szkoły filmowej. Zostały one posegregowane w bloki tematyczne, o sugestywnych tytułach, gdzie filmy w każdym bloku były ze sobą połączone przez nośnik tematyczny bądź potencjał emocjonalny.
BLOK 1 - “WIĘZY RODZINNE”: KAJA (reż. Małgorzata Paszko), TEN OBRAZEK JEST BARDZO ŁADNY (reż. Jakub Ciosiński), SZCZELINY (reż. Magdalena Gajewska), OPAŁ (reż. Maks Michorczyk),
BLOK 2 - “NIEOBLICZALNY ŚWIAT”: KOT (reż. Zofia Strzelecka), RAJSKI DOM (reż. Adelina Borets), OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA (reż. Adam Ziajski), FOLLOWERS. ODPALAJ LAJWA (reż. Jakub Radej),
BLOK 3 - “KRÓTKO O MIŁOŚCI”: ROMANS WSCHODNI (reż. Anna Jasinska), BLUE HOUR (reż. Stacey Rushchak), MARTWE MAŁŻEŃSTWO (reż. Michał Toczek), VICTORIA (reż. Karolina Porcari),
BLOK 4 - “GRUBE EMOCJE”: STAGNANT (reż. Konrad Kultys), ROZWIĄZANIE (reż. Katarzyna Sikorska), KAMERALNA OPOWIEŚĆ (reż. Michał Piotrowski), MARTWY PUNKT (reż. Patrycja Polkowska),
BLOK 5 - “DALEKO OD DOMU”: TEMPO HOME (reż. Kamil Bembnista), TYLKO DO ŚWITU (reż. Eliza Godlewska, Alan Ruczyński), KIEDY OBRÓCI SIĘ DOM (reż. Maria Ornaf), WRÓBEL (reż. Marcin Janos Krawczyk).
Ceremonia Finałowa 9. WAMA Film Festival miała miejsce w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego. Zaprezentowano wybrane filmy warsztatowe, zrealizowane podczas festiwalu, przedstawiono laureatów Konkursu Filmów Krótkich i Międzynarodowego Konkursu Koprodukcji Filmowych. Jury przyznało również nominacje do Nagród im. Jana Machulskiego. Wydarzenie uwieńczył koncert Anny Marii Jopek.
Zwycięzcę Międzynarodowego Konkursu Koprodukcji Filmowych wybrała w tym roku festiwalowa publiczność. Wrażenie na miarę Grand Prix zrobił na olsztyńskich widzach film LUNANA. SZKOŁA NA KOŃCU ŚWIATA w reżyserii Pawo Choyning Dorji (prod. Bhutan, Chiny). Nagrodę otrzymał polski dystrybutor filmu - Aurora Films.
W Konkursie Filmów Krótkich filmy oceniały dwa składy jurorskie: Jury Konkursu Filmów Krótkich i Jury Warmii i Mazur. Pierwsze, obradujące w składzie: Damian Kocur (przewodniczący), Mikołaj Lizut, Diana Dąbrowska oraz Stine Marie Solem, przyznało Grand Prix, Wyróżnienie Honorowe oraz nominacje do Nagród im. Jana Machulskiego.
Po obejrzeniu 20 filmów ich werdykt przedstawia się następująco:
Grand Prix Konkursu Filmów Krótkich oraz nagrodę finansową marszałka województwa warmińsko-mazurskiego w wysokości 10 tys. zł otrzymał film MARTWE MAŁŻEŃSTWO w reżyserii Michała Toczka (prod. Szkoła Filmowa w Łodzi).
Za piękno i prostotę, która ostatecznie sprowadza się do ważnej egzystencjalnej myśli: czasem trzeba po prostu umrzeć, żeby móc żyć.
Wyróżnienie Honorowe Konkursu Filmów Krótkich otrzymał film MARTWY PUNKT w reżyserii Patrycji Polkowskiej (prod. Szkoła Filmowa w Łodzi).
Za stworzenie - w oparciu o pojedyncze zdarzenie - całego mikroświata napięć społecznych, w którym nie ma łatwych, gotowych odpowiedzi.
Nominacje do 18. edycji Nagród im. Jana Machulskiego otrzymali:
- w kategorii „Najlepsza Reżyseria” - Maria Ornaf za film KIEDY OBRÓCI SIĘ DOM,
- w kategorii „Najlepszy Scenariusz” - Patrycja Polkowska za film MARTWY PUNKT, reż. Patrycja Polkowska,
- w kategorii „Najlepsze Zdjęcia” - Tomasz Pawlik za film MARTWE MAŁŻEŃSTWO, reż. Michał Toczek,
- w kategorii „Najlepszy Montaż” - Alan Zejer za film KIEDY OBRÓCI SIĘ DOM, reż. Maria Ornaf,
- w kategorii „Najlepsza Aktorka” - Ewa Konstancja Bułhak za film TYLKO DO ŚWITU, reż. Eliza Godlewska i Alan Ruczyński,
- w kategorii „Najlepszy Aktor” - Adam Borysowicz oraz Ignacy Liss za film FOLLOWERS. ODPALAJ LAJWA, reż. Jakub Radej,
- w kategorii „Najlepszy Film Dokumentalny” - TEN OBRAZEK JEST BARDZO ŁADNY, reż. Jakub Ciosiński,
- w kategorii „Najlepszy Film Animowany” - KOT, reż. Zofia Strzelecka.
Jury Warmii i Mazur, obradujące w składzie Mary Rumi, Stanisław Zawiśliński oraz Michał Rytel-Przełomiec, przyznało Nagrodę Jury Warmii i Mazur im. Anny Wasilewskiej filmowi KIEDY OBRÓCI SIĘ DOM w reżyserii Marii Ornaf (prod. Szkoła Filmowa w Łodzi).
Za film, który w sposób przejmujący i spójny przedstawia wnętrze młodej osoby, będącej ofiarą skrajnie dysfunkcyjnej rodziny.

